ردیف
عنوان
شماره صفحه
1
تاریخچه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2
هیئت رئیسه دانشکده
3
گروه های آموزشی دانشکده
4
گروه روانشناسی
5
گروه روانشناسي و آموزش كودكان با نيازهاي خاص
6
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
7
گروه علوم تربیتی
8
گروه مشاوره
9
فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشکده
10
اماکن و امکانات دانشکده
11
مراکز پژوهشی دانشکده
12
مراکز خدمات دهی دانشکده
13
آزمایشگاههای تخصصی دانشکده
14
اندیشکده مطالعات روانشناختی و تربیتی مبتنی بر دین
15
معرفی رشته های تحصیلی در دانشکده
17
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، روبروی سازمان مرکزی
کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
وبگاه الکترونیکی دانشکده: edu.ui.ac.ir
E-mail: contact@ui.ac.ir
تلفن: 37935500-01
تلفکس: ۳۶۶۸۳۱۰۷
v نگاهی به تاریخچه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
دانشکده علومتربیتی و روانشناسی یکی از قدیمیترین دانشکدهها در ایران و دانشگاه اصفهان میباشد که از قدمتی بیش از 50 سال برخوردار است. این دانشکده از سال 1344 تاسیس گردید و به تدريج و با احساس نياز به دوره هاي تربيت دبير و ديگر تخصصهاي مربوط، به عنوان دانشكدهای مستقل در دانشگاه اصفهان تأسيس شد. دانشكدة علوم تربيتي و روانشناسي علاوه بر ايجاد دانش، مهارت و تخصصهاي لازم براي دانشجويان در رشتههاي مختلف علوم تربيتي، روانشناسي، مشاوره و علم اطلاعات و دانش شناسی، ميكوشد تا با ايجاد نوآوري و خلاقيت، پاسخگوي نيازهاي در حال تغيير جامعه و توسعه بخشيدن به رشتههاي جدید باشد. در راستای این اهداف، ساختمان جدید دانشکده در آذرماه 1396 سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده بود، با حضور دکتر منصور غلامی وزیر وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح و در تابستان 1397 دانشکده به ساختمان جدید که دارای سه طبقه و برخوردار از تجهیزات به روز آموزشی و پژوهشی و آزمایشگاهی در ساختمانی به مساحت ۱۵۲۰۰ مترمربع انتقال یافت. در حال حاضر دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان با بهرهگیری از پتانسیل اعضای هیأت علمی مجرب در حوزههای تخصصی روان شناسی، علوم تربیتی، مشاوره و علم اطلاعات و دانششناسی و با ارائه آموزش و مهارت در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان یکی از دانشکدههای برجسته و پیشگام در ایران مطرح است.
رئیس دانشکده: دکتر مریم فاتحی زاده
دکتری، مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی
معاون آموزشی دانشکده : دکتر فریدون شریفیان جزی
دكتري، برنامهريزي درسي، دانشگاه اصفهان
معاون پژوهشی دانشکده: دکتر مرتضی محمدی استانی
دكتري، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان
معاون دانشجویی دانشکده: دکتر لیلا مقتدایی خوراسگانی
دکتري، مديريت آموزشي، دانشگاه اصفهان
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دارای پنج گروه آموزشی به شرح زیر می باشد:
1.گروه روان شناسی
گروه روان شناسی در سال 1347 تشکیل شده و از آن زمان تاکنون گسترش کمی وکیفی داشته است. در حال حاضر سه مقطع با گرایشهای متنوع در گروه دایر می باشد: کارشناسی روان شناسی، کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی صنعتی و سازمانی،کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی(که بعداً با عنوان کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص از گروه جدا و به صورت یک گروه مستقل درآمد.)، علوم شناختی با گرایش روانشناسی شناختی ،کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان،دکتری رواشناسی و روانشناسی صنعتی و سازمانی. گروه هم اکنون دارای 16 عضو هیات علمی می باشد.
· مدیر گروه: دکتر محمد باقر کجباف
· معاون آموزشی گروه : دکتر کریم عسگری
· معاون پژوهشی گروه: دکتر حسینعلی مهرابی کوشکی
اعضای هيأت علمی گروه روانشناسی
رديف
نام و نام خانوادگي
مرتبه علمي
تحصيلات
مهرداد كلانتري
استاد
دكتري روانشناسي باليني
حميدرضا عريضي سامانی
دكتري روانشناسي صنعتي و سازمانی
محمدباقر كجباف
دكتري روانشناسي
حميدطاهر نشاط دوست
كريم عسگري مبارکه
دانشیار
دكتري نوروپسيكولوژي (فارماكولوژي رفتاري)
حسين سماواتيان
دكتري روانشناسي صنعتي و سازماني
ناهيد اكرمي
استاديار
دکتري روانشناسي
ماهگل توكلي دارگانی
حسينعلي مهرابي کوشکی
دكتري روان شناسی عمومی
مريم اسماعيلي
هاجر براتی احمدآبادی
دكتري روان شناسي صنعتي و سازماني
علی محرابی
دكتري روانشناسي بالینی
سیمین دخت کلنی
دكتري روانشناسي صنعتی و سازمانی
سیده راضیه طبائیان
استادیار
دکتری روان شناسی
سید میثم دیباجی
دکتری روانشناسی صنعتی
16
امیرحسین قادری
دکتری روانشناسی
2.گروه روانشناسي و آموزش كودكان با نيازهاي خاص
در تاریخ ۵/۱۱/۸۷ گروه مستقل روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص در دانشگاه اصفهان تأسیس و تصویب گردید. قبل از این تاریخ روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، در گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص در گروه علوم تربیتی مستقر بود. نوع فعالیت گروه آموزشی و پژوهشی فعلا در دوره تحصیلات تکمیلی در 2 دوره ارشد و دکتری می باشد. دوره کارشناسی ارشد روان شناسی وآموزش کودکان استثنایی در سال 1387 و نیز دوره دکتری روان شناسی وآموزش کودکان استثنایی در سال 1391 مورد تصویب وزارت عتف قرار گرفت و هم اکنون تدوین سرفصل دروس و ایجاد دوره های کارشناسی ارشد روان شناسی کودکان با نیاز های خاص در چهار گرایش اختلال های یادگیری خاص، تیزهوش و خلاق، اختلال های هیجانی و رفتاری و ناتوانی های هوشی و رشدی با همکاری شورای تحول علوم انسانی شورای انقلاب فرهنگی در دستور کار می باشد.فارغ التحصیلان این رشته در دو مقطع ارشد و دکتری علاوه بر این که از سوی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران می توانند پروانه اشتغال حرفه ای دریافت نمایند و به صورت خصوصی به ارائه خدمات در مراکز مشاوره مبادرت ورزند، به سرعت جذب بازار کار در مراکز توانبخشی و نیز سازمانها و دستگاه های مرتبط از جمله سازمان بهزیستی ، آموزش و پرورش و .... می گردند. هم چنین مرکز ارائه خدمات دانشجویان با نیازهای خاص با همکاری این گروه در سال 1399 ایجاد گردید و هم اکنون امور آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشجویان دانشگاه اصفهان را پیگیری می نماید.هم اکنون گروه دارای 6 عضو هیئت علمی می باشد.
· مديرگروه: دکتر احمد عابدی
اعضای هيأت علمی گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص
سالار فرامرزي
دكتري روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
احمد عابدي
دانشيار
امير قمراني
قاسم نوروزي
دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
محمد عاشوري
دكتري روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
علی شریفی
3. گروه علم اطلاعات و دانششناسي
از سال ۱۳۵۰ این گروه با عنوان کتابداری و نسخه شناسی تشکیل شد و دوره های کوتاه مدت و ضمن خدمت را به صورت ۱ ماهه و ۲ماهه برای کتابداران برگزار می نمود. از سالهای ۱۳۵۵ و13۵۶ درس های اولیه کتابداری با عناوین کهاد و مهاد کتابداری به دانشجویان علوم تربیتی که مایل به تحصیل در گرایش کتابداری داشتند تدریس می شد. پس از آن تدریس درس عمومی کتابداری برای همه دانشجویان دانشگاه از طرف گروه ارئه شد.در سال ۱۳۶۵ اولین دوره کاردانی کتابداری آغاز شد و پس از آن در سال ۱۳۷۳ مقطع کارشناسی پیوسته روزانه و در سال ۱۳۷۴ کارشناسی پیوسته شبانه راه اندازی گردید. پس از چندی گروه در مقطع کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی) دانشجو پذیرفت، و دانشجویان آخرین دوره کارشناسی ناپیوسته در سال ۱۳۸۵ فارغ التحصیل شدند.اولین دوره کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی در سال ۱۳۸۶ در گرایش مدیریت اطلاعات با جذب ۱۰ نفر دانشجو آغاز گردید. پس از آن گروه در سال ۱۳۸۷ در گرایش مدیریت کتابخانه های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد ۱۲ دانشجو پذیرفت و در آن سال ۱۲ دانشجو در گرایش مدیریت اطلاعات نیز در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شدند.در سال ۱۳۸۸ برای اولین بار در کشور با همت گروه، اولین دوره مجازی رشته کتابداری و اطلاع رسانی با گرایش اطلاع رسانی در مقطع کارشناسی ارشد با پذیرش ۲۷ نفر دانشجو راه اندازی گردید.با تغییر سر فصل دروس کارشناسی در خرداد ماه سال ۱۳۸۸ توسط وزارت متبوع، پذیرش دانشجو در این رشته بدون گرایش شد. همچنین با تغییر سرفصل دروس کارشناسی ارشد این رشته در سال ۱۳۹۱ ، پس از آن این گروه در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در مقطع کارشناسی ارشد در دو گرایش مدیریت اطلاعات و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی پذیرش دانشجو داشته است.در سال ۱۳۹۱ بر اساس تصمیم گیری وزارت علوم تحقیقات و فن آوری عنوان رشته "علوم کتابداری و اطلاع رسانی" به "علم اطلاعات و دانش شناسی " تغییر یافت.در مهرماه سال تحصیلی ۱۳۹۳ این گروه اولین دوره پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در گرایش "بازیابی اطلاعات ودانش " را داشته است. هم اکنون گروه دارای سه مقطع با گرایش های زیر می باشد:مقطع كارشناسي: علم اطلاعات و دانششناسي، مقطع كارشناسي ارشد: گرايش مديريت اطلاعات و گرایش مدیریت کتابخانههای دانشگاهی، مقطع دكتري: بازيابي اطلاعات و دانش. هم اکنون گروه دارای 8 عضو هیئت علمی است.
· مديرگروه: دکتر مهرداد چشمه سهرابی
اعضای هيأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی
احمد شعباني
دكتري علوم كتابداري و اطلاع رساني
مهرداد چشمه سهرابي
دكتري علوم اطلاعات و ارتباطات
ميترا پشوتنيزاده
علي منصوري
مرتضی محمدی استانی
علی اکبری
مریم کشوری
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی
مهدی رحمانی
4. گروه علوم تربيتي
گروه علوم تربيتي يکي از گروه هاي ريشهدار و قديمي دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه اصفهان است. اين گروه در حال حاضر، 18 عضو هيأت علمي فعال و دو کارشناس آموزشي دارد و در رشتههای مختلف کارشناسي و تحصيلات تکميلي دانشجو ميپذيرد. گروه علوم تربیتی در مقطع کارشناسي، دو رشته علوم تربيتي و مديريت آموزشي (با تاکيد بر آموزش سازماني) را دارا می باشد. در مقطع کارشناسي ارشد نيز رشتههاي برنامهريزي درسي، تکنولوژي آموزشي، برنامهريزي آموزشي، تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش و مديريت آموزشي وجود دارد. رشته هاي گروه در سطح دکتري عبارتند از: برنامهريزي درسي، مديريت آموزشي، فلسفه تعليم و تربيت و آموزش عالي (در دو گرايش برنامهريزي درسي و مديريت آموزشي). هم اکنون گروه دارای 20 عضو هیات علمی می باشد.
· مدیر گروه: دکتر محمدرضا نیلی احمدآبادی
· معاون پژوهشی گروه : دکتر سید علی سیادت
اعضای هيأت علمی گروه علوم تربیتی
سيدعلي سيادت
دكتري مديريت آموزشي
محمدجواد لياقت دار
دكتري برنامهريزي درسي
سيد ابراهيم ميرشاه جعفري
احمدرضا نصر اصفهاني
ياسمين عابديني
دکتري روانشناسي تربيتي
محمدرضا نيلي احمدآبادی
رضا علي نوروزي
دكتري فلسفه تعليم و تربيت
رضا هويدا
محمدحسين حيدري
فريدون شريفيان جزی
محمد نجفي
محمدرضا نيستاني
دكتري برنامهريزي آموزشي
نگين برات دستجردي
دكتري تكنولوژي آموزشي
سيد حميدرضا شاوران
ليلا مقتدایی خوراسگانی
اعظم اسفيجاني
سيدامين عظيمي
18
عبدالرسول جمشيديان
مربي
كارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش
19
سید هدایت الله داورپناه
دکتری مدیریت آموزش عالی
20
راضیه یوسف بروجردی
دکتری مدیریت آموزشی
5. گروه مشاوره
در سال ۱۳۷۶ پس از سال ها مطالعه و بررسی، برنامه آموزش دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته راهنمایی و مشاوره را اعضاء شاخه مشاوره شورای عالی برنامهریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی ابلاغ کردند. دراین برنامه به دانشگاه های علامه طباطبایی، تربیت معلم، شهیدبهشتی، شهیدچمران و دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی و به دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت معلم در مقطع کارشناسی ارشد مجوز تأسیس دوره داده شد.از سال ۱۳۶۸ اولین دوره دانشجویان کارشناس راهنمایی و مشاوره پذیرش شد و تا کنون همه ساله پذیرش دانشجو ادامه داشته است، دوره کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره از بهمن سال ۱۳۷۷ تأسیس گردید.از آنجاکه طبق رأی مورخ ۳۱/۵/13۷۴ شورای عالی برنامه ریزی نام رشته راهنمایی و مشاوره به مشاوره تبدیل شد و دوره کارشناسی ارشد دانشگاهها موظف شدند و چهار گرایش به پذیرش دانشجو در چهار گرایش اقدام کنند؛ دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۸۲ در دو گرایش خانواده و شغلی ، از سال 1394 در گرایش مدرسه و از سال 1396 در گرايش توان بخشی پذيرش دانشجو داشته است. شورای عالی برنامه ریزی، در سیصدو سیزدهمین جلسه مورخ ۶/۱۲/۱۳۷۴ برنامه آموزشی دوره دکتری مشاوره را به تصویب رسانید. متعاقب آن دانشگاه های علامه طباطبایی و تربیت معلم از سال ۱۳۷۷ اقدام به ایجاد دوره دکتری مشاوره کردند .دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۸۵ اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری کرد . در اولین دوره دکتری مشاوره عمومی ۵ دانشجو پذیرفت ولی از سال 1386 تا 1393 در گرایش های خانواده و شغلی دانشجو پذيرش دانشجو داشت، ولي مجددا با تصميم وزارت محترم علوم، تحقيقات و فناوري، گرايش از رشته مشاوره حذف شد و صرفا دانشجوي مشاوره عمومي (بدون گرايش) پذيرفته شد در حال حاضر گروه مشاوره10عضو هیأت علمي دارد که شامل: 3 استاد، 5 دانشیار و 4 استادیار ميباشد. هم اکنون گروه دارای مقاطع سه گانه با گرایش های مختلف می باشد: مقطع كارشناسي : راهنمايي و مشاوره، مقطع كارشناسي ارشد: مشاوره خانواده، مشاوره شغلي، مشاوره توان بخشی، مشاوره مدرسه و مقطع دكتري : مشاوره.
· مديرگروه: دکتر احمد صادقی
· معاون پژوهشي گروه: دکتر فرامرز آسنجراني
اعضای هيأت علمی گروه مشاوره
مرتبة علمي
محمدرضا عابدي
دكتري مشاوره
مريم فاتحي زاده
عذرا اعتمادي تودشکی
پريسا نيلفروشان
دكتري مشاوره و راهنمایی
رضوانالسادات جزايري
احمد صادقي
دكتري مشاوره شغلی
فاطمه سميعي
دكتري مشاوره شغلي
اعظم نقوي
فرامرز آسنجرانی
دکتری مشاوره خانواده
سمیه جابری
استاد یار
دکتری مشاوره
یونس دوستیان
سیده لیلا میر احمدی باباحیدری
· دانشکده دارای سه طبقه میباشد:
طبقه سوم دفاتر رئیس دانشکده و معاونین و مسئول دفتر رئیس دانشکده و کارشناسان معاونین میباشد.
طبقه دوم شامل آزمایشگاه روانشناسی، مرکزTDC ، دفتر کارشناس تکنولوژی آموزشی، سایت دانشکده و دفتر کارشناس IT دانشکده میباشد.
طبقه اول که دارای دو راهرو میباشد شامل دفاتر اساتید گروههای آموزشی و کارشناسان آموزشی است؛
طبقه همکف شامل دفاتر کارشناس امور عمومی، کارشناس فرهنگی، مرکز خدمات دانشجویی با نیازهای ویژه و کلاسها و تالار و نمازخانه است.
· قرائت خانه دانشکده شامل دو بخش خواهران و برادران
· مرکز تکنولوژی آموزشی(استودیوفیلمبرداری و صداگذاری)
· سایت دانشکده
· آزمایشگاه شناختی
· دارای دو سالن( صبوحی و فاضلی)جهت برگزاری جلسات و همایش
· مرکز سمعی و بصری و آرشیو دانشکده
· دفتر پیشکسوتان و بازنشستگان دانشکده
· کافی شاپ دانشکده
· قطب علمی روان شناسی معنویت و شادی
Ø مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای تدریس
مدرسان کارآزموده و مجهز به دانش و مهارت های حرفه معلمی مهم ترین رکن هر نظام آموزشی محسوب می شوند. توسعه صلاحیت ها و مهارت های حرفه ای تدریس یکی از راهبردهای اصلی است که بواسطه آن نظامهای آموزشی میتوانند از بهبود کیفیت خدمات آموزشی و رشد سطح عملکرد اعضای هیأت علمی اطمینان حاصل کنند. در همین راستا، مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای تدریس (TDC) دانشگاه اصفهان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی این دانشگاه تأسیس شده است.هدف محوری مرکز بهبود کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه و ارائه خدمات علمی در زمینه آموزش و تدریس به سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سطح منطقه و کشور است. از سوی دیگر، این مرکز می تواند با بهره گیری از توان نیروهای متخصص دانشگاه اعم از اعضای هیأت علمی و کارشناسان، علاوه بر خدمت رسانی به جامعه، در مسیر کارآفرینی برای دانشجویان و دانش آموختگان حوزه های مرتبط نیز گام بردارد.
اهداف مرکز
· تلاش در جهت حفظ و ارتقاء جایگاه آموزش در دانشگاه
· ارتقاء صلاحیتهای حرفهای اعضای هیأتعلمی دانشگاه و دیگر دانشگاههای متقاضی در حوزه آموزش و تدریس
· زمینهسازی و پشتیبانی جهت استفاده از فناوریهای نوین به منظور ارتقاء کیفی تدریس در دانشگاهها
· ایجاد و جمع آوری منابع دیداری- شنیداری مفید در حوزه آموزش و تدریس
· تدوین ساز و کارهای علمی در فرایند جذب اعضای هیأت علمی از حیث توانمندی آموزشی
· تولید دانش و ایجاد امکان دسترسی به آخرین یافتههای علمی در زمینه آموزش و تدریس برای متقاضیان سراسر کشور
برخی از خدمات مرکز
· اجرای برنامههای ارتقاء توانمندیهای آموزشي اعضاي هيأت علمي در قالب کارگاهها و دوره هاي آموزشي
· آموزش مهارتهای تدریس و اعطای گواهینامه صلاحيت هاي مدرسي به متقاضيان تدريس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي کشور
· آموزش عملی مهارتهای تدریس در آزمایشگاه تدريس (Teaching Lab) از طریق مشاهده و اجرای تدریس آزمایشي
· فراهم سازی امکان استفاده از کتابخانه و آرشیو دیجیتالي تخصصي تدريس در آموزش عالي
کارگروه های تخصصی مرکز
· کارگروه توانمندسازی اعضای هیأت علمی؛ دبیر کارگروه: جناب آقای دکتر محمدحسین حیدری
· کارگروه تکنولوژی و تجهیزات آموزشی؛ دبیر کارگروه: سرکار خانم نگین برات دستجردی.
· کارگروه ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش و تدریس؛ دبیر کارگروه: سرکار خانم دکتر لیلا مقتدایی خوراسگانی.
· کارگروه تدوین و بررسی فرایند علمی جذب هیأت علمی؛ دبیر کارگروه: جناب آقای دکتر محمدرضا نیلی
· کارگروه آموزش کاوشگرانه علوم
رئیس مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای تدریس: دکتر محمدرضا نیستانی
Ø مرکز پژوهشی روانشناسی صنعتی و سازمانی
مرکز پژوهشی روانشناسی صنعتی وسازمانی شامل سه گروه پژوهشی آزمون های استخدامی و روان سنجی در سازمانها، شناخت و بالندگی سازمانی و مشاوره سازمانی و مدیریت منابع انسانی می شود. در واقع، با توجه به اهمیت مسائل روان شناختی در جهت دهی و ارتقاء کیفیت زندگی کاری انسان ها، مرکز پژوهشی روان شناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهان با داشتن سه گروه پژوهشی یاد شده، در پی شناخت و بررسی مسائل روان شناختی در حوزه های کاری خواهد بود تا پس از آگاهی از ویژگی های انسانی، بهترین فضا و شرایط کاری را به کارکنان سازمان ها و صنایع ارائه نماید. مأموریت کلی مرکز شناخت و استفاده بهینه از استعدادها و توانمندی های انسانی بمنظور ارتقاء کیفیت زندگی کاری است. این مرکز شامل ۱۷ عضو رسمی از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان با مرتبه علمی استاد، دانشیار و استادیار میباشد و تاکنون موفق به انجام طرحهای پژوهشی متنوع در سازمانهای کشور گردیده است.
رئیس مرکز پژوهشی روانشناسی صنعتی و سازمانی: دکتر هاجر براتی احمدآبادی
Ø مرکز بالندگی مسیرشغلی دانشجویان
مرکز بالندگی مسیرشغلی دانشجویان که به اختصار CDC نامیده می شود، یک مرکز علمی- اجرایی است که با هدف تسهیل رشد مسیر شغلی کليه دانشجویان به منظور افزایش اشتغالپذیری و تسهیل موفقیت آمیز گذار از دانشگاه به کار در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان تشکیل شده است. برنامه های این مدرسه به ايجاد و پرورش فرايندهاي اشتغالپذيري در طول دوره تحصيل، تقویت خودشناسی شغلی و خودکارآمدی، شناسایی نقاط قوت و ضعف، انطباق خود با مسیرهای شغلی موجود، افزایش دغدغهمندی دانشجویان برای اشتغال، گسترش چشمانداز مسیر شغلی در طول دوره تحصیل و پس از آن و آماده نمودن دانشجویان جهت ورود به بازار کار کمک می کند
رئیس مرکز بالندگی مسیرشغلی دانشجویان: دکتر محمدرضا عابدی
Ø مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه
مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه برای نخستین بار در دانشگاههای ایران، با پیگیریهای معاونت محترم دانشجویی دانشگاه اصفهان، ریاست محترم دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی و اعضای هيأت علمی گروه روان شناسی و آموزش كودكان با نیازهای خاص شکل گرفت. این مرکز از یک شورای راهبردی و چهار کارگروه مناسبسازی، آموزشی، رفاهی و بالندگی تشکیل شده است. بیست نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان، ریاست اداره بهزیستی و ریاست آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان و یک دانشجوی با نیازهای ویژه در شورای راهبردی یا کارگروههای مرکز عضو هستند. عمدهترین هدف مرکز، شناسایی دانشجویان با نیازهای ویژه و تلاش در ارائه خدمات مورد نیاز و رفع مشکلات آنها است
رئیس مرکز خدمات دانشجویان با نیاز های ویژه: دکتر محمد عاشوری
Ø آزمایشگاه شناختی اصفهان
آزمایشگاه شناختی اصفهان با هدف توسعه و گسترش دانش علوم شناختی و ترویج آن دراستان اصفهان و نیز استفاده از ظرفیت و پتانسیل های بالقوه درسطح مراکز علمی و تخصصی استان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در دوشاخه پایه و بالینی ، مشترک بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه اندازی شده است. آزمایشگاه شناختی اصفهان با لحاظ کاربردی بودن آن در رشته های مختلف، در جهت پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی وفناوری استان در زمینه تحقیقات شناختی، ارزیابی و بازتوانی شناختی و ارائه خدمات دانش بنیان و روز آمد در حوزه علوم و فناوری های شناختی با بهره گیری از امکانات و نیروهای متخصص ایجاد شده است. امکانات و تجهیزات آزمایشگاه به شرح زیر می باشد:
- الکتروانسفالوگرافی Electroencephalogram
- پتانسیل ئابسته به رویداد Event Related Potential (ERP)
- طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک
Functional near-infrared spectroscopy (fNIRS)
- تحریک الکتریکی فراجمجمه ای Transcranial direct current stimulation (tDCS)
- تحریک مغناطیسی مغز repetitive Transcranial magnetic stimulation(rTMS)
- ردیابی چشمی Eye tracking
- ارزیابی های شناختی (اجرای تست های کلاسیک و رایانه ای)
- بازتوانی شناختی (اجرای کلاسیک و نرم افزارهای رایانه ای بازتوانی شناختی)
رئیس آزمایشگاه شناختی: دکتر ماهگل توكلي دارگانی
Ø آزمایشگاه روان شناسی
این آزمایشگاه در سال 1348 به همت آقای دکتر مسروب بالایان از استادان فقید دانشگاه اصفهان پایه گذاری شد و ایشان در سال های پیش از انقلاب وسایل و ابزارهای بسیار گرانقدر را خریداری کردند برای این آزمایشگاه بنحوی که تا سال ها بعد از انقلاب این ها ازش استفاده می شد.در حال حاضر آزمایشگاه روان شناسی دارای امکاناتی برای سنجش هوش و استعداد،قدرت عکس العمل و دقت ، قدرتهای احساسی و ادراکی در حوزه های بینایی-شنوایی-بساوایی، شخصیت و خلق می باشد و درس های روان شناسی آزمایشگاهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آن تدریس می شود.
رئیس آزمایشگاه روانشناسی: دکتركريم عسگري مبارکه
Ø اندیشکده مطالعات روانشناختی و تربیتی مبتنی بر دین
اندیشکده مطالعات روانشناختی و تربیتی مبتنی بر دین: دارای هویت حقوقی وابسته به دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اصفهان می باشد. به این منظور دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه مادر استان به عنوان دانشگاه یا دستگاه میزبان معرفی میشوند.
اندیشکده مطالعات روانشناختی و تربیتی مبتنی بر دین به عنوان اتاق فکر استادان مراکز دانشگاهی با محوریت حرکت درراستای تولید علم دینی و نظریهپردازی دارای کارگروههای تخصصی در حوزه های: تعلیم و تربیت، روانشناسی و مشاوره می باشد.
Ø برخی از اهداف اندیشکده:
- رصد و شناسایی مطالعات، پژوهشها، تولیدات علمی اعم از کتب، مقالات، طرحهای پژوهشی اختتام یافته و سایر منابع روانشناختی و تربیتی مبتنی بر دین در دانشگاهها و سایر مراکز علمی- پژوهشی و نیز حوزه های علمیه
- ایجاد و هدایت گروههای مطالعاتی و پژوهشی در زمینهی: روانشناسی و تربیت اسلامی از بین اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای استان اصفهان
- برگزاری نشست های علمی با حضور صاحبنظران کل کشور در حوزه مطالعات روانشناختی و تربیتی مبتنی بر دین
- تحلیل و تدوین محتوای متون و منابع در حوزه روانشناختی و تربیتی مبتنی بر دین
· محورهای اصلی فعالیت این اندیشکده بصورت زیر است:
1. کمک به فرایند تولید علم و نظریهپردازی درحوزه روانشناسی و تربیت مبتنی بر اسلام در دانشگاه
2. ایجاد هم افزایی و همفکری بین متخصصان حوزوی در روانشناسی و تربیت اسلامی با اساتید دغدغهمند دانشگاه
3. ایجاد بستر برای عملیاتی کردن فراوردههای حوزه روانشناسی و تربیت اسلامی در متصدیان اجرایی درسطوح مختلف جامعه.
معرفی رشته ها و گرایش های موجود در گروه های آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
گروه های آموزشی
مقاطع تحصیلی
گروه آموزشی
گرایش
کارشناسی
ارشد
دکتری
روانشناسی
*
-
روانشناسی کودک ونوجوان
روانشناسی بالینی
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی عمومی
روانشناسی شناختی
روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص
روانشناسی- آموزش کودکان استثنایی
علوم تربیتی- آموزش و پرورش کودکان استثنایی
علم اطلاعات و دانش شناسی
مدیریت اطلاعات
مدیریت کتابخانه های دانشگاهی
بازیابی اطلاعات
علوم تربیتی
مدیریت آموزشی با رویکرد آموزش سازمانی
تکنولوژی آموزشی
تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
فلسفه تعلیم و تربیت
مدیریت آموزشی
برنامهریزی آموزشی
برنامه ریزی درسی
مدیریت آموزش عالی
برنامهریزی آموزش عالی
مشاوره
مشاوره شغلی
مشاوره خانواده
مشاوره توانبخشی
مشاوره مدرسه